P.-Pk. 900-1900

Se. 900-1700

Sv. Slēgts

P.-Pk. 900-1900

Se. 900-1700

Sv. Slēgts

Pasūtījumi internetā

P.-Pk. 900-1900

Se. 900-1700

Sv. Slēgts

Sods par riepu protektoru

Sods par riepu protektoru – aktuālie noteikumi

25.04.2025

Riepas ir viens no svarīgākajiem drošības elementiem jebkurai automašīnai. Tās ietekmē ne tikai braukšanas komfortu, bet arī spēju laikus apstāties, stabili turēties ceļa un izvairīties no negadījumiem. Tieši tāpēc likums paredz noteiktas prasības attiecībā uz minimālo riepu protektora dziļumu. To neievērošana var novest pie soda naudas, tehniskās apskates atteikuma vai – vēl sliktāk – negadījuma uz ceļa. Šajā rakstā apskatīsim, kāds ir minimālais atļautais protektora dziļums Latvijā un kāds ir sods par nepiemērotu riepu protektoru.

Kāds ir minimālais atļautais riepu protektora dziļums?

Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem Latvijā minimālais pieļaujamais riepas protektora dziļums laikposmā, kad CSN neparedz obligātu ziemas riepu lietošanu, ir:

  • vieglajiem automobiļiem, kravas automobiļiem ar pilnu masu ne lielāku par 3,5 t un to piekabēm (puspiekabēm) (Ml, Nl, O1, O2 kategoriju transportlīdzekļiem) – 1,6 mm;
  • autobusiem (M2, M3 kategoriju transportlīdzekļiem) – 2,0 mm;
  • kravas automobiļiem ar pilnu masu, lielāku par 3,5 t, un to piekabēm (puspiekabēm) (N2, N3, O3, O4 kategoriju transportlīdzekļiem) – 1,6 mm,
  • motocikliem – 0,8 mm

Minimālais pieļaujamais riepas protektora dziļums laikposmā, kad CSN paredz obligātu ziemas riepu lietošanu, ir:

  • ziemas riepām, kas uzstādītas automobiļiem ar pilnu masu ne lielāku par 3,5 t, – 4 mm;
  • jebkurām riepām, kas uzstādītas autobusiem ar pilnu masu lielāku par 3,5 t, – 3,0 mm;
  • jebkurām riepām, kas uzstādītas automobiļiem ar pilnu masu lielāku par 3,5 t, – 2,0 mm;

Šie rādītāji nav izvēlēti nejauši – tie ir balstīti uz drošības testiem un nodrošina minimālu nepieciešamo saķeri dažādos laikapstākļos.

Svarīgi zināt, ka riepu nodilums var būt nevienmērīgs – protektors var būt pietiekami dziļš riepas centrā, bet jau nodilis malās. Šādos gadījumos riepa tiek uzskatīta par nederīgu.

Sods par riepu protektora dziļumu

Sods par riepu protektoru

Ceļu satiksmes likuma 71. panta 20. daļā noteikts: par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram ir nepietiekams normatīvajos aktos noteiktais riepu protektora dziļums vai ir riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību, piemēro:

  • brīdinājumu vai naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam: no trim līdz vienpadsmit naudas soda vienībām (15 EUR – 55 EUR);
  • fiziskajai personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju no vienpadsmit līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām (55 EUR – 140 EUR);
  • juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām (70 EUR – 700 EUR).

Taču sods par riepu protektoru nav vienīgais risks – braukšana ar nodilušām riepām var radīt smagas sekas, īpaši ziemas apstākļos vai ar vasaras riepām lietainā laikā, kad saķere ar ceļu ir būtiska.

Kā pārbaudīt riepu protektora dziļumu?

Kā pārbaudīt riepu protektora dziļumu?

Lai netiktu piemērots sods par riepu protektoru, ir svarīgi to regulāri pārbaudīt, īpaši pirms sezonas maiņas vai garākiem braucieniem. To var izdarīt vairākos veidos:

1. Izmantojot protektora dziļuma mērītāju

Visdrošākais un precīzākais veids ir speciāls protektora mērītājs. Tas ir neliels un viegli lietojams instruments, kas pieejams lielākajā daļā auto preču veikalu vai riepu servisos. Mērītājs precīzi parāda dziļumu milimetros – tādējādi var skaidri saprast, vai riepas vēl ir lietojamas.

2. Iebūvētie nodiluma indikatori riepu protektorā

Lielākajai daļai riepu ražotāju riepas ir aprīkotas ar nodiluma indikatoriem – nelieliem izvirzījumiem protektora rievās. Ja šie izciļņi ir vienā līmenī ar riepas virsmu, tas nozīmē, ka riepa ir sasniegusi minimālo pieļaujamo protektora dziļumu un tā jāmaina.

3. Provizoriska pārbaude ar 1 eiro monētu

Ja nav pie rokas mērītāja, var izmantot arī 1 eiro monētu:

  • Ievieto monētu protektora rievā vertikāli;
  • Ja redzama monētas zeltītā mala, protektora dziļums ir mazāks par aptuveni 4 mm, un riepa vairs nav droša ziemas apstākļiem.

Svarīgi: Trešā metode nesniedz precīzu rādījumu, bet var palīdzēt laikus pamanīt nodilušas riepas, ja apsekošanas brīdī nav pie rokas mērierīces.

Noslēgumā

Sods par riepu protektoru ir salīdzinoši neliels, taču sekas, ko var radīt braukšana ar nodilušām riepām, ir daudz nopietnākas. Regulāra riepu pārbaude un savlaicīga to nomaiņa ne tikai pasargās no naudas soda, bet arī palīdzēs izvairīties no negadījumiem. Ja neesi pārliecināts par savu riepu stāvokli – iegriezies MMK riepu servisā, kur mūsu speciālisti bez maksas pārbaudīs riepu protektora dziļumu un sniegs profesionālu ieteikumu par tālāko rīcību.

Drošība sākas ar riepu kvalitāti – parūpējies par to jau šodien!

Īpašie piedāvājumi

Esat uzzinājis, kāda tipa riepas patērēs mazāk degvielu uz asfalta seguma. Lai samazinātu degvielas patēriņu, izvēlieties riepas ar augstu efektivitātes klasi, zemu rites pretestību un piemērotu platumu.

    Saistītie raksti

     

    MMK Riepas
    MMK Riepas
    MMK Riepas
    MMK Riepas