P. 900-1900
O. 900-1900
T. 900-1900
C. 900-1900
Pk. 900-1900
Se. 900-1600
Sv. Slēgts
P. 900-1900
O. 900-1900
T. 900-1900
C. 900-1900
Pk. 900-1900
Se. 900-1600
Sv. Slēgts
Riepu ražošanas gads: kā to uzzināt, un kāpēc tas ir svarīgs

Riepu ražošanas gads: kā to uzzināt, un kāpēc tas ir svarīgs

Runājot par riepām, vairums autovadītāju, kuri personīgo auto ieguvuši tikai nesen, galveno uzmanību pievērš tikai riepu protektora dziļumam, lai tas atbilstu likumā noteiktajiem ierobežojumiem. Svarīgi zināt, ka riepu ražošanas gads ir tikpat būtisks kā protektora dziļums. Riepu vecums ietekmē to veiktspēju un drošību uz ceļa, pat ja protektors vēl atbilst normai. Šajā rakstā apskatīsim, kā noteikt riepu ražošanas gadu, un to ir svarīgi izdarīt, iegādājoties riepas.

Kā noteikt riepas vecumu?

Riepu ražošanas gads nosakāms, izmantojot DOT (Department of Transportation) kodu, kas ir norādīts uz riepas sāna. DOT kods sastāv no burtu un ciparu kombinācijas, kas identificē riepas ražošanas nedēļu un gadu. Pēdējie četri cipari DOT kodā norāda, kāds ir riepas ražošanas gads. Piemēram, kods “2318” nozīmē, ka riepa tika ražota 23. nedēļā 2018. gadā. Tas ļauj precīzi noteikt riepas vecumu, kas ir svarīgi, lai novērtētu tās stāvokli un atbilstību drošības prasībām.

DOT kods uz riepas

Kas paātrina riepu novecošanos?

Pat ja riepu ražošanas gads liek domāt, ka vēl ir gana daudz laika to drošai lietošanai, jāņem vērā, ka daudz no svara ir tas, kā mēs pret tām attiecamies ikdienā. Lūk, faktori, kas paātrina riepu novecošanos:

Saule un laika apstākļi

Ja auto visu gadu stāv saulē, riepas cieš tāpat kā dārza mēbeles – ar laiku gumija sacietē, parādās mikroplaisas un pazūd elastība. Ziemā tās kļūst cietas un trauslas.

Pavirša uzglabāšana

Ja riepas pēc sezonas tiek nomestas šķūnītī pie malkas kaudzes vai vēl sliktāk – noliktas ārā pie sētas, tad tās ātri zaudēs savu kvalitāti. Riepas vislabāk jūtas sausā, vēsā un tumšā vietā – gluži kā labi uzglabāts vīns, tikai bez cerības kļūt labākām ar gadiem. Esam jums arī sagatavojuši informatīvu rakstu par to, kā uzglabāt riepas.

Ķīmija un netīrumi

Braucot ziemā, riepas regulāri tiek “marinētas” sālsūdenī, kas padara gumiju cietāku un trauslāku. Vasarā uz ceļa var būt arī eļļas un degvielas pleķi – riepas tos uzsūc kā sūklis, kas padara gumiju mīkstu un mazāk izturīgu.

Neatbilstošs spiediens

Ja riepu spiediens ir pārāk zems, riepu berze pret ceļu palielinās, tās sakarst un nodilst ātrāk. Ja spiediens ir pārāk augsts, vidusdaļa nodilst, bet malas paliek neskartas, un riepas vairs nesadala svaru vienmērīgi.

Riepas netiek izmantotas

Riepas, kas gadiem stāv garāžā vai ir piestiprinātas pie rezerves riteņa turētāja, var vizuāli izskatīties labi, bet, kad pienāk laiks tās likt lietā, to gumija var būt sacietējusi. Pat bez aktīvas lietošanas riepu materiāls pakāpeniski zaudē elastību un sāk plaisāt, arī temperatūras svārstības un mitrums var vēl vairāk veicināt riepu struktūras degradāciju.

Kā zināt riepu ražošanas gadu

Agresīva braukšana

Ja patīk strauji startēt pie luksofora vai veikt asus pagriezienus krustojumos, ņemiet vērā, ka riepas nolietojas būtiski ātrāk nekā pie mierīgas braukšanas. Bieža un strauja bremzēšana arī palielina nodilumu, īpaši uz asfalta ar lielu saķeri. Turklāt agresīvas braukšanas rezultātā riepas var nevienmērīgi dilst, kas ietekmē gan to veiktspēju, gan drošību.

Noslēgumā

    Riepu vecums ir tikpat svarīgs kā protektora dziļums, un tā nepareiza novērtēšana var ietekmēt automašīnas uzvedību uz ceļa un attiecīgi arī jūsu un apkārtējo drošību. Zinot, kā noteikt riepas ražošanas gadu un kas ietekmē to novecošanos, iespējams pieņemt pārdomātākus lēmumus gan iegādājoties jaunas riepas, gan rūpējoties par esošajām. Regulāra riepu pārbaude un pareiza uzglabāšana palīdzēs nodrošināt, ka tās kalpo ilgāk un uzticami pilda savu funkciju dažādos braukšanas apstākļos.

    MMK Riepas
    MMK Riepas
    MMK Riepas
    MMK Riepas
    MMK Riepas