P.-Pk. 900-1900

Se. 900-1600

Sv. Slēgts

P.-Pk. 900-1900

Se. 900-1600

Sv. Slēgts

Pasūtījumi internetā

P.-Pk. 900-1900

Se. 900-1600

Sv. Slēgts

Minimālais protektora dziļums

Minimālais protektora dziļums

Riepu protektora dziļums ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas ietekmē transportlīdzekļa saķeri ar ceļu, īpaši nelabvēlīgos laikapstākļos. Nepietiekams protektora dziļums ievērojami pasliktina riepu kalpošanu un palielina negadījumu risku. Minimālais riepu protektora dziļums ir noteikts standarta izmērs, kas nodrošina pietiekamu saķeri ar ceļa segumu un ūdens novadīšanu. Apskatīsim, kāds ir noteiktais minimālais protektora dziļums siltajā un aukstajā gada sezonā, drošības aspektus un veidus, kā pārbaudīt riepu stāvokli.

Likumdošanas prasības Latvijā

Latvijā, līzīgi kā citviet Eiropā, ir likumā noteiktas prasības attīecībā uz minimālo protektora dziļumu ziemas un vasaras sezonā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes drošību un samazinātu avāriju skaitu slidenos un slapjos laikapstākļos. Ja riepu protektors ir nodilis zem noteiktā minimuma, transportlīdzeklis nevar iziet tehnisko apskati, un piedaloties ceļu satiksmē ar neatbilstošām riepām, auto vadītājam var tikt uzlikts sods. Papildus tam, apdrošināšanas kompānijas var atteikt atlīdzināt zaudējumus, ja ceļu satiksmes negadījums ir noticis riepu neatbilstoša stāvokļa dēļ.

Minimālais protektora dziļums ziemā

Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem Latvijā no 1. decembra līdz 1. martam obligāti jāizmanto ziemas riepas. Šajā periodā minimālie protektora dziļuma ierobežojumi ir šādi:

  • Vieglajiem automobiļiem (līdz 3,5 t) – vismaz 4 mm;
  • Autobusiem, kuru masa pārsniedz 3,5 t – ne mazāk kā 3 mm;
  • Kravas transportlīdzekļiem, kas smagāki par 3,5 t – vismaz 2 mm.

Minimālais protektora dziļums siltajā sezonā

Periodā, kad ziemas riepas nav obligātas, riepu protektora minimālais dziļums ir:

  • Vieglajām un kravas automašīnām (līdz 3,5 t), kā arī to piekabēm – 1,6 mm;
  • Autobusiem – vismaz 2 mm;
  • Kravas transportlīdzekļiem virs 3,5 t un to piekabēm – 1,6 mm;
  • Motocikliem – vismaz 0,8 mm.
Kāpēc protektora dziļums ir tik svarīgs?

Kāpēc protektora dziļums ir tik svarīgs?

Nebūtu melots, ja apgalvotu, ka likumā noteiktais minimālais riepu protektora dziļums glābj dzīvības. Ja šādas robežas likumā nebūtu noteiktas, autovadītāji varētu turpināt braukt ar bīstami nodilušām riepām, ievērojami palielinot avāriju risku.

  • Protektora dziļums ietekmē riepas saķeri ar ceļu, īpaši uz slapja seguma. Kad riepa saskaras ar mitru virsmu, protektora rievas atvieglo ūdens novadīšanu, samazinot akvaplanēšanas risku. Ja protektors ir pārāk nodilis, riepa nevar efektīvi novadīt ūdeni, kā rezultātā auto vadītājam zūd konkrole pār transportlīdzekli. 
  • Dziļāks protektors uzlabo riepu veiktspēju arī sniegainos un dubļajos laikapstākļos. Tāpat riepu protektora dziļums tieši ietekmē arī bremzēšanas efektivitāti.
  • Jo seklāks protektors, jo mazāks saķeres laukums ar ceļa virsmu, īpaši uz slapjiem vai slideniem ceļiem. Šādos apstākļos bremzēšanas ceļš var ievērojami pagarināties, kas palielina sadursmes risku.
Kā izmērīt protektora dziļumu

Kā izmērīt protektora dziļumu?

Lai nodrošinātu drošību un izvairītos no nepatīkamām situācijām uz ceļa, tehniskajā apskatē vai ceļu policijas kontrolē, svarīgi regulāri pārbaudīt riepu protektora dziļumu. Nodilums notiek pakāpeniski, un autovadītāji bieži vien nepamana, ka riepas vairs nenodrošina pietiekamu saķeri. Ja transportlīdzeklis tiek izmantot intensīvi vai ikdienā tiek braukts pa slikta seguma ceļiem, rekomendējam pārbaudīt protektora dziļumu reizi mēnesī. Īpaši svarīgi pārbaudīt protektoru pirms garākiem braucieniem un pie riepu maiņas.

  • Protektora dziļuma mērītājs – precīzākais veids, kas dod iespēju noteikt protektora dziļumu līdz milimetra desmitdaļai.
  • Monētas tests – Latvijā populārs veids ir izmantot 2 eiro monētu. Ja zelta malas josla pilnībā iegremdējas protektorā, riepa joprojām ir pietiekami laba.
  • Protektora nodiluma indikatori – daudzām riepām ir iebūvēti indikatori, kas signalizē, kad protektors ir sasniedzis minimālo atļauto dziļumu.

Kad jāapsver riepu nomaiņa?

Lai gan likums nosaka, ka minimālais protektora dziļums vasaras ripām ir 1,6 mm, mēs iesakām mainīt riepas jau pie 3 mm, jo drošības rādītāji ievērojami pasliktinās. Arī ziemas riepām, neskatoties uz minimālo prasību 4 mm, ieteicams mainīt riepas pie 5-6 mm, lai droši un komfortabli braucieni varētu turpināties. Pie MMK riepas atradīsiet plašu vasaras, ziemas un vissezonas riepu klāstu gan no vadošajiem riepu ražotājiem, gan no ekonomiskās klases ražotājiem. Katrs auto īpašnieks atradīs sev piemērotāko riepu komplektu. Montāža, balansēšana, savirzes regulēšana un remonts – visi pakalpojumi vienuviet!

MMK Riepas
MMK Riepas
MMK Riepas
MMK Riepas