Mehāniski triecieni, automašīnas ritenim iebraucot bedrē vai uzsitoties pret apmali, var bojāt ne tikai riepas, bet arī diskus, radot dažādas deformācijas – ielocītas malas vai elipsveidīgas diska formas izmaiņas. Šādi bojājumi pasliktina automašīnas vadāmību un pastiprina riepu nodilumu, tādēļ ieteicams bojātos diskus nomainīt vai remontēt. Izpratne par to, kas ir valcēšana un kādā situācijās šī metode ir piemērojama, palīdzēs izvēlēties atbilstošāko risinājumu.
Kā zināt, ka disks ir deformēts?
Ne vienmēr disku bojājumi ir acīmredzami, jo mehāniski triecieni var radīt arī pavisam nelielas deformācijas. Lai arī šādas deformācijas ir vizuāli grūti pamanāmas, izmaiņas diska ģeometrijā ietekmē automašīnas vadāmību.
- Grūtības izlīdzsvarot riteņus.
- Parādās stūres vibrācijas pie noteikta ātruma – visbiežāk no 80 – 110 km/h;
- Dzirdams neierasts troksnis vai grabēšana;

Kas ir valcēšana?
Valcēšana ir diska taisnošanas process, kura laikā ar specializētu aprīkojumu deformētais disks tiek mehāniski atjaunots līdz tā oriģinālajai formai. Valcēšanu var izmantot gan tērauda, gan alumīnija sakausējuma diskiem, kuri ir deformējošies mehāniska trieciena rezultātā, taču vieglmetālu disku gadījumā valcēšana prasa īpašu precizitāti. Kopumā valcēšana kā disku taisnošanas metode tiek uzskatīta par saudzīgu remonta veidu, kas nemaina materiāla struktūru un nepazemina labotā diska izturību.
Vai disku valcēšana un taisnošana ir viens un tas pats?
Lai arī abi jēdzieni apzīmē deformētas diska formas atjaunošanu, to nozīmēs ir nelielas tehniskas nianses. Valcēšana ir specifisks disku taisnošanas veids, kurā diska iztaisnošanai tiek izmantots valcēšanas iekārtā radītais spiediens. Savukārt, disku taisnošana ir plašāks jēdziens un var ietvert vairāku metožu kopumu, kas ir valcēšana, karstā taisnošana, presēšana un citas. Tādēļ katra valcēšana ir disku taisnošana, bet ne visas disku taisnošanas būs saistītas ar valcēšanu.
Kā notiek disku taisnošana ar valcēšanu?
Šī remonta metode prasa augstu precizitāti un pieredzi, tādēļ valcēšana ir jāveic tikai specializētos riepu servisos ar atbilstošu aprīkojumu. Pats disku taisnošanas process valcēšanas iekārtā sastāv no vairākiem secīgiem soļiem – diagnostikas, disku valcēšanas un pārbaudes pēc deformācijas novēršanas.
Kāds ir diagnostikas mērķis?
Ne visi diski un to bojājumi ir piemēroti valcēšanai, tādēļ vispirms ir jāveic diska vizuāla apskate un jāidentificē bojājuma apmērs. No bojātā diska tiek demontēta riepa, lai iegūtu pilnīgu piekļuvi diska iekšējām un ārējām daļām. Disku taisnošanu ar valcēšanu būs iespējams veikt tikai tādā gadījumā, ja:
- diskam nav plaisas;
- tas nav pārmērīgi deformēts;
- disks ir izgatavots no pietiekami izturīga materiāla, kas ļauj izturēt mehānisku spiedienu bez strukturāliem bojājumiem.
Kā disks tiek ievietots valcēšanas iekārtā?
Skaidrojums, kas ir valcēšana, ir cieši saistīts ar specializēto valcēšanas iekārtu, kas ļauj disku rotēt un ar spiediena mehānismiem pakāpeniski un kontrolēti iztaisnot deformētās diska vietas. Pēc vizuālās diagnostikas disks tiek ievietots un nostiprināts iekārtā kā uz virpas, atbalstot centrālo daļu un neierobežojot rotācijas iespējas.
Kādēļ valcēšanas process prasa pieredzi?
Diska deformācijas tiek pakāpeniski iztaisnotas ar precīzu un lokāli pielietotu mehānisku spiedienu noteiktās diska vietās, lai iztaisnotu deformācijas. Pārāk straujš vai spēcīgs uzspiediens ar spiedes galvu var izraisīt plaisas un sabojāt disku vēl vairāk, tādēļ valcēšanas process tiek veikts ļoti uzmanīgi un bieži vien vairākos piegājienos.
Kādēļ disks pēc labošanas ir jāpārbauda?
Kad valcēšana ir pabeigta, disks tiek atkārtoti rotēts, lai pārliecinātos, ka tas atguvis savu sākotnējo formu. Šāda pārbaude palīdz garantēt, ka labotais disks, braucot ar automašīnu, griezīsies vienmērīgi bez svārstībām un neradīs nevēlamas vibrācijas. Tikai tad, kad gūta pilnīga pārliecība par ideālu diska iztaisnošanu, tas tiek nodots tālākai diska montāžai un balansēšanai.

Kādus diskus nav ieteicams labot ar valcēšanas metodi?
Procesā, kas ir valcēšana, izmantotā metode sarežģītības dēļ nosaka ne tikai procesa pakāpeniskumu, bet arī noteiktas prasības, kurām ir jāatbilst gan disku bojājumiem, gan pašiem diskiem. Valcēšana nav ieteicama remonta metode situācijās, kad:
- diskam ir redzamas plaisas vai citi strukturāli bojājumi, kas valcēšanas procesā var pastiprināties;
- disks ir pārāk spēcīgi deformēts ar locījumiem vairākas vietās un izkropļotu ģeometriju, jo šādiem diskiem var būt neiespējami atjaunot sakotnējo formu;
- disks jau ir vairākas reizes labots;
- diskam ir bojāta centrāla daļa vai stiprinājuma vietas;
- budžeta klases diski, kuri visbiežāk tiek izgatavoti no mazāk izturīgiem sakausējumiem, kas var neizturēt valcēšanas slodzi;
- vieglmetālu diski, kas pat pie niecīga spiediena var ieplaisāt.
Kā var palīdzēt MMK Riepu centrs?
MMK Riepu centrs piedāvā visaptverošu automašīnas riepu un disku servisa pakalpojumu klāstu. Mēs nodrošinam gan riepu un disku montāžu un balansēšanu, gan remontu. Disku valcēšanu pie mums veic kvalificēti speciālisti ar mūsdienīgām, augstas precizitātes remonta iekārtām, kas ļauj atjaunot bojāto disku efektīvi un droši. Uztici rūpes par savas atomašīnas riteņiem mums – profesionālajai MMK Riepu centra komandai!
Īpašie piedāvājumi
Esat uzzinājis, kāda tipa riepas patērēs mazāk degvielu uz asfalta seguma. Lai samazinātu degvielas patēriņu, izvēlieties riepas ar augstu efektivitātes klasi, zemu rites pretestību un piemērotu platumu.