Riepas ir vienas no nozīmīgākajām automobiļa sastāvdaļām. Tās nodrošina saķeri ar ceļu un amortizē triecienus. Lai riepas nodiltu vienmērīgi un kalpot ilgāk, ir jāveic riepu rotācija. Šajā rakstā uzzināsim, kas ir riepu rotācija un kāpēc tā ir svarīga.
Kas ir riepu rotācija?
Riepu rotācija ir riepu pārvietošana no vienas auto ass uz citu, kad ir pagājis zināms laika posms vai nobraukta distance. Tas ir jādara tāpēc, ka auto riepas nodilst nevienmērīgi.
- Priekšējās riepas parasti nodilst ātrāk nekā aizmugurējās, jo stūrēšana un bremzēšana tās pakļauj lielākam spiedienam;
- Ja automašīnai ir priekšējo riteņu piedziņa, tad tās priekšējās riepas nodilst vēl ātrāk.
Riepu rotācija ļauj izlīdzināt riepu nodilumu, un tas ir svarīgi vairāku iemeslu dēļ.
- Pagarinās riepu mūžs. Vienmērīgs nodilums ļauj mainīt visas riepas vienlaicīgi, nevis pa vienai;
- Augstāka drošība. Ja riepas ir nodilušas vienmērīgi, tad to saķere ar ceļu un stabilitāte ir labāka;
- Labāka vadāmība. Riepas ar vienmērīgu nodilumu palīdz saglabāt precīzu stūres reakciju un stabilitāti līkumos.

Riepu rotācijas shēmas
Tagad, kad zinām, kas ir riepu rotācija, varam pievērsties tās pareizai shēmai. Riepu rotācijas shēmas nosaka auto piedziņa un riepu tips – priekšējās riteņu piedziņas, aizmugurējo riteņu piedziņas, pilnpiedziņas un vienvirziena rotācijas shēma.
Priekšējo riteņu piedziņa
- Priekšējās riepas pārnes uz aizmugures asi, nepārceļot tās uz otru pusi;
- Aizmugurējās riepas pārnes uz priekšējo asi, pārceļot tās uz otru pusi.
Aizmugurējo riteņu piedziņa un pilnpiedziņa
- Aizmugurējās riepas pārnes uz priekšējo asi, nepārceļot tās uz otru pusi;
- Priekšējās riepas pārnes uz aizmugurējo asi, pārceļot tās uz otru pusi.
Vienvirziena riepas
Riepas pārnes starp priekšējo un aizmugurējo asi, nepārceļot tās uz otru pusi.

Labākas riepas priekšā vai aizmugurē – drošības apsvērumi
Jautājums par to, vai labākas riepas priekšā vai aizmugurē, ir svarīgs, jo tam ir tieša ietekme uz auto drošību.
Ieteicams jaunākas vai mazāk nodilušas riepas vienmēr uzstādīt uz auto aizmugurējās ass. Tam ir vairāki iemesli. Piemēram, ja aizmugurējie riteņi zaudē saķeri ar brauktuvi, auto kļūst grūti kontrolējams. Ja saķeri zaudē aizmugurējie riteņi, tas ir bīstamāk nekā ja kontroli zaudē priekšējie riteņi. Tāpat, ja aizmugurējām riepām ir mazāks protektora dziļums, tad akvaplanēšanas gadījumā auto aizmugurējās daļas slīdēšana var novest pie pilnīgas kontroles zaudēšanas pār auto.
Kā pārbaudīt riepu protektora nodilumu?
Lai braukšana būtu droša, svarīgs ir riepu protektoru stāvoklis. Ir vairāki veidi, kā pārbaudīt riepu protektora nodilumu:
- Visprecīzākais veids – protektora dziļuma mērītājs;
- Nodiluma indikatori – daļā riepu ir iebūvēti nodiluma indikatori. Tie kļūst redzami, kad protektors sasniedzis minimālo pieļaujamo dziļumu.
Minimālais pieļaujamais protektora dziļums vasaras riepām ir 1.6 mm, bet ziemas riepām 4 mm.
Kādi ir riepu rotācijas intervāli?
Šajā rakstā esam iepazinuši, kas ir riepu rotācija un kāpēc tā ir vajadzīga. Tiesa, nav universālu riepu rotācijas intervālu – tie atšķiras vairāku faktoru ietekmē. Galvenais atskaites punkts, kam jāseko, ir automašīnas ražotāja norādītā informācija, kas pieejama auto lietošanas instrukcijā. Tomēr ieteicamo rotācijas intervālu var ietekmēt gan auto piedziņas veids un riepu tips, gan arī braukšanas apstākļi un stils.
Parasti riepu rotāciju veic ik pēc 8 000 līdz 12 000 kilometriem. Tomēr dažādu apstākļu ietekmē to var būt jāveic biežāk vai retāk.
Par auto riepu rotāciju varam parūpēties mēs, MMK Riepu serviss. Veicam riepu un disku remontu, savirzes regulēšanu un citus pakalpojumus, savam darbam sniedzot 100% garantiju. Tāpat piedāvājam riepas un diskus plašā klāstā.
Īpašie piedāvājumi
Esat uzzinājis, kāda tipa riepas patērēs mazāk degvielu uz asfalta seguma. Lai samazinātu degvielas patēriņu, izvēlieties riepas ar augstu efektivitātes klasi, zemu rites pretestību un piemērotu platumu.