Jauna atgāzu pārbaudes metode dīzeļdzinējiem
No 2025. gada 1. janvāra tiek ieviesta jauna atgāzu pārbaudes metode, kas mēra cieto daļiņu (kvēpu) koncentrāciju dīzeļmotoru izplūdes gāzēs. Šī pārbaude attiecas uz automobiļiem ar dīzeļmotoru, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kas pirmoreiz reģistrēti pēc 2013. gada 1. janvāra.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 295, cieto daļiņu koncentrācija dīzeļmotoru atgāzēs nedrīkst pārsniegt 1 000 000 daļiņu uz kubikcentimetru (cm³). Ja tiek konstatēts pārsniegums, sākotnēji (līdz 2025. gada 31. decembrim) transportlīdzeklim tiek piešķirts 1. vērtējums jeb “brīdinājums”, kas ļauj autovadītājam novērst problēmu un atkārtoti iziet tehnisko apskati. Taču no 2026. gada 1. janvāra šāds rādījums jau nozīmēs 2. vērtējumu – tehniskās apskates neiziešanu.
Cieto daļiņu filtru (DPF) nozīme
Lielākā daļa dīzeļauto, kas ražoti pēc 2010. gada, ir aprīkoti ar cieto daļiņu filtriem jeb DPF (Diesel Particulate Filter). Tas paredzēts kvēpu uzkrāšanai un sadedzināšanai, tādējādi palīdzot ievērot auto atgāzu normas taču, ar laiku, tie aizsērē un prasa apkopi vai nomaiņu.
Diemžēl, daudzi autovadītāji Latvijā ir izvēlējušies DPF filtrus vienkārši izņemt, tādējādi apiet remontu. Līdz šim tehniskās apskates laikā šāda manipulācija bieži netika konstatēta. Jaunā daļiņu mērīšanas metode ļaus daudz precīzāk noteikt, vai DPF filtrs ir bojāts, izņemts vai nedarbojas pienācīgi – šādi transportlīdzekļi vairs neatbildīs tam, kādas ir spēkā esošās auto atgāzu normas.

Kā sagatavoties pārbaudei?
Lai pārliecinātos, ka jūsu transportlīdzeklis atbilst auto atgāzu normas prasībām un bez problēmām iziet tehnisko apskati, ieteicams savlaicīgi veikt vairākas darbības, kas palīdzēs uzturēt izplūdes sistēmu kārtībā:
- Veiciet DPF filtra pārbaudi: autoservisos iespējams veikt DPF mērījumu, kas noteiks, vai filtrs darbojas pareizi;
- Pārbaudiet atgāzu sistēmu: neatbilstošs degvielas sadedzināšanas process, bojāti sensori vai izplūdes sistēmas noplūdes var izraisīt paaugstinātu kvēpu emisiju;
- Lietojiet kvalitatīvu degvielu: zemākas kvalitātes degviela var veicināt lielāku kvēpu veidošanos un aizsērēt DPF filtru;
- Dodieties garākos izbraucienos: īpaši pilsētas režīmā DPF filtrs var nespēt pietiekami uzkarst, lai automātiski attīrītos. Laiku pa laikam izbrauciet uz šosejas, kur motors darbosies lielākā slodzē.
Ko darīt, ja pārbaudi neiziet?
Ja automašīna neizturēs pārbaudi, iespējami divi varianti: vai nu jāveic DPF nomaiņa, vai arī jākoriģē dzinēja darbība, lai samazinātu emisijas. Jāņem vērā, ka DPF nomaiņa var maksāt no dažiem simtiem līdz pat vairāk nekā tūkstotim eiro – atkarībā no automašīnas modeļa. Dažos gadījumos iespējama arī DPF profesionāla tīrīšana, kas ir lētāka alternatīva, ja filtrs nav neatgriezeniski bojāts. Svarīgi ir veikt diagnostiku autoservisā, lai precīzi noteiktu problēmas cēloni un izvairītos no nevajadzīgiem izdevumiem.
Par benzīna dzinējiem
Benzīna dzinējiem tehniskajā apskatē tiek mērītas šādas galvenās izplūdes gāzu sastāvdaļas:
- Oglekļa monoksīds (CO) – rādītājs, kas atspoguļo degšanas kvalitāti. Augsts CO līmenis var liecināt par nepilnīgu degvielas sadegšanu;
- Ogļūdeņraži (HC) – neizdedzinātas degvielas atliekas, kas rodas nepilnīgas degšanas dēļ;
- Lambda vērtība – attiecas uz gaisa-degvielas maisījuma attiecību. Normāla lambda vērtība (aptuveni 1,00) nozīmē, ka maisījums ir līdzsvarots.
Šie parametri tiek pārbaudīti gan tukšgaitā, gan paaugstinātos apgriezienos. Konkrētās robežvērtības atkarīgas gan no transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas gada, gan tā aprīkojuma (piemēram, vai ir katalizators).
Auto neizies tehnisko apskati, ja:
- CO vai HC emisijas pārsniedz atļauto normu;
- Lambda vērtība ir ārpus noteiktā diapazona;
- Nav iespējams veikt mērījumu (piemēram, bojāta izplūdes sistēma, nav piekļuves caurulēm);
- Dzinējs strādā nestabili vai pārbaudes laikā apstājas.

Ko darīt, ja pārbaude nav izieta?
Ja benzīna dzinējs tehniskajā apskatē neiztur izplūdes gāzu pārbaudi, vispirms jāpārbauda dzinēja degšanas kvalitāte un izplūdes sistēma. Biežākie iemesli ir bojāts lambda zonde, aizdedzes sistēmas traucējumi, netīri degvielas iesmidzinātāji vai nolietots katalizators. Autoservisā var veikt izplūdes gāzu analīzi un dzinēja regulēšanu, lai uzlabotu gaisa un degvielas maisījuma līdzsvaru un samazinātu CO un HC emisijas. Savlaicīga apkope bieži vien ļauj izvairīties no dārgākiem remontiem un atgriezt automašīnu tehniskajai apskatei ar labotiem rādītājiem.
Kopsavilkums
No 2025. gada Latvijā tiek ieviestas jaunas auto atgāzu normas – īpaši attiecībā uz dīzeļdzinējiem – tehniskajā apskatē mērīs kvēpu daļiņu koncentrāciju. Ja tā pārsniegs 1 000 000 daļiņu/cm³, sākotnēji tiks izteikts brīdinājums, bet no 2026. gada – atteikta apskate. Galvenais faktors ir DPF filtra stāvoklis. Lai sagatavotos, ieteicams pārbaudīt izplūdes sistēmu, lietot kvalitatīvu degvielu un laiku pa laikam izbraukt garākus ceļa posmus. Ja pārbaude netiek izieta, iespējama DPF nomaiņa, tīrīšana vai dzinēja regulēšana. Benzīna dzinējiem pārbauda CO, HC un lambda rādītājus, kuru pārsniegums arī var liegt iziet tehnisko apskati.
Īpašie piedāvājumi
Esat uzzinājis, kāda tipa riepas patērēs mazāk degvielu uz asfalta seguma. Lai samazinātu degvielas patēriņu, izvēlieties riepas ar augstu efektivitātes klasi, zemu rites pretestību un piemērotu platumu.
Saistītie raksti